Ons onnavolgbare duo Karel en Jaap plakte ook dit keer onze posters op de verkiezingsborden. Lees hier hun belevenissen.

Nee, niet Jezus aan het kruis natuurlijk (want het was pas Witte donderdag), en ook niet Epke Zonderland met zijn wereldprestatie aan de rekstok (want die hing niet, maar stond). En ook niet onze Jaap die aan het eind van de plaktour zich aan het verkiezingsbord moest vastklampen, nadat hij met zijn sloffen bijna van het keukentrapje afrolde. Waar we het over hebben is onze rood-wit-groene verkiezingsposter. Strak in de linkerbovenhoek. Gelijk een kopbal van Matthijs de Light of een strak schot van Hakim Ziyech in een sprankelend spelend Ajax, dat Bayern Munchen, Real Madrid en het grote Juventus uit de Champions League van Europa knikkerde.

Met onnavolgbaar spel (waarbij Hanno in de voorbereiding het plak- en dreamteam tijdig aangaf dat ze alvast in de startblokken moesten gaan staan) en een Hanneke die de scorende spitsen vervolgens (op maat) van GL-affiches voorzag, hebben we de andere partijen in de Overbetuwe het nakijken gegeven, alle hoeken van het veld (met uitzondering van de linksboven) laten zien en daarmee terug naar huis gestuurd.

En alsof Onze Lieve Heer het beste met ons voor had was het met een stralend zonnetje, zacht windje en aangenaam temperatuurtje geen straf om deze plakoperatie uit te voeren en gaf dit het plakteam vleugels en veel speelplezier.

Op 11 verkiezingsborden (verspreid over de gehele Overbetuwe) hangt GroenLinks nu op eenzame hoogte, zonder enig gezelschap van concurrentie, met zijn (of haar) visitekaartje te prijken. Om daarmee uiteindelijk ook in Europa een hoge score en superuitslag neer te zetten. Geen partij die ons die opvallende ereplaats op de uithangborden in de Overbetuwe nog kan afpakken. De eerste klap is een daalder waard, zeggen ze dan. Oftewel, met deze snelle actie staan we al met 1-0 voor.

Alle dagjesmensen die (wandelend, fietsend of met de auto) de paasdagen één van onze kerndorpen bezoeken kunnen niet meer om ons heen. Het beeld van die hoog aan de top wapperende rood-wit-groen-poster zal de komende 5 weken (tot ze in het kieshokje staan) in hun geheugen gegrift staan.

Vermoedelijk de laatste kans zelfs dat we op dit prominente plekje kunnen pronken (of we moeten nog een keer de grootste worden), want hoogstwaarschijnlijk wordt het ambachtelijke plakwerk (net als in de Neder-Betuwe) bij de eerste volgende verkiezingen vervangen door voorgedrukte verkiezingsborden.
Niet zo romantisch, uitdagend en avontuurlijk natuurlijk (als je bedenkend hoeveel plezier en lol Jaap en ik aan het plakken hebben beleefd), maar wel zo duurzaam (gezien het papier en de autoritjes die elke partij er momenteel aan spendeert).
Hanneke gaat zich er in ieder geval hard voor maken dat het duurzame campagnebeleid ook in de Overbetuwe zal worden geïntroduceerd. Iets waarbij ze de andere partijen misschien makkelijker over de streep zal trekken, nu deze onze affiches de komende maand (met lede ogen) moeten zien schitteren.

Rest ons als plakteam jullie, met een schuine knipoog naar Hanneke (zie hierboven), als voorbereiders en supporters te bedanken voor de aanmoe-digingen en het perfecte faciliterende werk. En het overige campagneteam de komende weken nog veel succes toe te wensen,

Hartelijke groet en fijne paasdagen van de Planner en de Plakker (of Plakker en Planner), Jaap en Karel

PS. Hoewel de honing (die we vorig jaar van Hanno mochten ontvangen) alweer op was, hebben we vanzelfsprekend ook dit jaar weer gebruik gemaakt van dit  duurzame, natuurlijke en onverwoestbare plakmiddel.