Hoe zit het nu?

Tijdens de onderhandelingen is het GroenLinks Gelderland helaas niet gelukt om de RTG van tafel te krijgen. Bij de andere partijen bleek daarvoor helaas geen ruimte. Er is voor gekozen om dit geen breekpunt te laten zijn. Wel is in het coalitieakkoord afgesproken dat de bouw van de RTG ervoor moet zorgen dat de goederenstroom door Gelderland duurzamer en multimodaler wordt. Daarnaast is afgesproken dat de verkeersveiligheid bij de RTG moet verbeteren en dat de RTG goed moet worden ingepast. GroenLinks Gelderland en GroenLinks Overbetuwe zullen erop toezien dat deze afspraken onverkort worden nageleefd.

GroenLinks Overbetuwe is niet gebonden aan het Gelderse coalitieakkoord. Zij is en blijft tegen de komst van de Railterminal Gelderland, omdat nut en noodzaak van dit miljoenenproject onvoldoende zijn aangetoond. Ook zal zij de provinciale fractie houden aan de afspraak dat de RTG substantieel bij moet dragen aan de verduurzaming van het transport.

Zowel GroenLinks Gelderland als GroenLinks Overbetuwe zien deelname aan de Gelderse coalitie als een belangrijke kans om de idealen van GroenLinks te verwezenlijken. Gedeputeerde Jan van der Meer krijgt belangrijke GroenLinks-thema’s in zijn portefeuille, zoals Klimaat en Energie, Milieu en Gezondheid en Openbaar Vervoer. Hij zal zich daarbij laten voeden door zowel de provinciale als de lokale GroenLinks-fracties, zodat we de komende vier jaar samen kunnen werken aan een mooi, sociaal en klimaatneutraal Gelderland en Overbetuwe!

 

Uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks Gelderland:

“De railterminal bij Valburg waartoe de provincie onlangs heeft besloten, kan er wat GroenLinks alleen komen als nut en noodzaak is aangetoond. En als de terminal zorgvuldig in het landschap wordt ingepast.” En: “We verzetten ons actief tegen de railterminal Gelderland omdat nut en noodzaak onvoldoende zijn aangetoond.”

 

Uit het provinciaal coalitieakkoord “Samen voor Gelderland”:

“De Corridor en Railterminal Gelderland

We kijken hoe we slimmer kunnen omgaan met de vele verbindingen en knooppunten die er zijn – op de weg, in de lucht, op het water zoals in de Gelderse Corridor. De Railterminal Gelderland (RTG) speelt een cruciale rol om de goederenstroom niet alleen door Gelderland te laten gaan, maar dat ook op een duurzame en multimodale wijze mogelijk te maken. Dit versterkt ons vestigingsklimaat voor de provincie als geheel. Tegelijkertijd zien we lokaal de nodige bezwaren omdat de railterminal de lokale leefbaarheid en bereikbaarheid onder druk kan zetten. Dit willen we voorkomen door goed te kijken naar de bezwaren van inwoners en deze waar mogelijk weg te nemen door te investeren in verzachtende maatregelen zoals afgesproken met de gemeente Overbetuwe. Dit zijn onder andere de aanleg van een grondwal en de vergoeding van het eigen risico bij planschade. Ook maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid horen hierbij. We zien erop toe dat er heldere afspraken zijn over het monitoren van luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Voor de inpassing van de Railterminal blijven bestaand beleid en gekozen uitgangspunten leidend zoals in Provinciale Staten afgesproken en we dragen niet bij aan de structurele exploitatie.”