Wethouder Jan van Baal heeft er een handje van: de raad een voorstel doen waar geen weg terug is, terwijl de raad juist een afweging tussen verschillende alternatieven moet kunnen maken. Voor GroenLinks is de maat nu vol.

Tijdens de raadvergadering van 26 februari 2019 gebeurde dit weer met de spoortunnel bij de Rijksweg-Noord: er lag een afspraak dat de wethouder de raad een voorstel zou doen met verschillende alternatieven en de bijbehorende kosten, maar hij gaf slechts één mogelijkheid, met veel te smalle fietspaden. Toen GroenLinks pleitte voor een onderzoek naar de kosten om deze fietspaden te verbreden, gaf wethouder Van Baal aan dat dit allemaal veel te veel vertraging zou opleveren en veel te veel zou kosten.

Voor GroenLinks was dit de spreekwoordelijke druppel. Een maand geleden had Van Baal bij de begraafplaats in Zetten alle andere mogelijke locaties weggepoetst en een paar maanden eerder had hij tijdens de vergadering gelogen over de sloop van een monument voor het multifunctioneel centrum Valburg. Hoogste tijd om Van Baal een politieke tik op de vingers te geven en een motie van afkeuring tegen hem in te dienen. GroenLinks wil dat de wethouder en de rest van het college de raad voortaan niet aan het eind van het traject voor een voldongen feit stelt, maar aan de voorkant voor keuzes stelt. Met de huidige handelswijze maakt deze wethouder het de raad onmogelijk haar kaderstellende rol uit te voeren.