Op vrijdag 30 november organiseerde GroenLinks Overbetuwe in samenwerking met DWARS Arnhem-Nijmegen het Young Politics Festival. Een festival om jongeren enthousiast te maken voor politiek.

De middag ging meteen goed van start met een verhaal door Martijn Aslander. Hij vertelde hoe je dingen voor elkaar kan krijgen zonder geld en ‘papier’ door hulp te vragen en creatief te denken. Het opende de ogen van veel mensen in de zaal, en zette aan tot denken: ‘Doen we soms niet te moeilijk?’.

Daarna volgden drie rondes met in elke ronde drie workshops waar van alles te beleven was. Er werden onder andere mooie slogans geschreven, er werd goed samengewerkt en héél creatief gedacht bij de marshmallow challenge en natuurlijk werd er ook fanatiek gedebatteerd.

Naast deze doe-workshops was er ook alle ruimte om in gesprek te gaan met lokale politici. De jongste lijsttrekker van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen, Mike van Diemen, vertelde over hoe het is als je op je 19e al fractievoorzitter bent, naast je studie. DWARS vertelde over wat je precies kan verwachten van een politieke jongerenorganisatie. En de raadsleden van GroenLinks Overbetuwe beantwoordden vele vragen; van ‘Hoeveel tijd kost het raadslidmaatschap eigenlijk?’ tot ‘Hoe gaan jullie om met integriteit­?’ Ook fractievoorzitter Hanno Krijgsman was natuurlijk van de partij en gaf tips en trucs over hoe je als jongere je lokale fractie kan benaderen en hoe je je goede ideeën onder de aandacht kan brengen.

De aanwezige jongeren, en de iets minder jongeren, waren enthousiast! Je kan dus wél een verschil maken en politici zijn niet ‘ver weg’. Je kan je ideeën juist makkelijk met hen delen en ze zijn nog blij met die input ook! Vooral in de pauzes viel dat op. Jongeren met een idee die een raadslid aanspraken, persoonsgegevens die werden uitgewisseld en uitnodigingen die enthousiast werden opgepakt.

Aan het eind van de avond vonden wij op het dromenbord een geeltje met de volgende tekst: “Ik droom van meer politics festivals”. Voor de hele organisatie de bevestiging dat het een goede bijeenkomst was.