Nederlanders gaan vluchtelingen zelf halen

De Europese hebben verdelingsafspraken gemaakt voor de vluchtelingen die nu nog in Griekenland verblijven. Deze afspraken worden echter niet nageleefd. Er is een actie gestart om ze dan maar zelf op te halen. Hieronder staat de oproep, die ondersteund wordt door onder andere  Vluchtelingenwerk en Amnesty International.

Chauffeursbrief #Brussel, 6 februari

Nog een maand en dan rijden we rond het Schuman-rondpunt in de Europese Wijk in Brussel! Maandag 6 maart. Bijna 200 chauffeurs hebben zich al aangemeld, sommigen als co-chauffeur, anderen weten nog niet precies hoe (maar de bakfiets lijkt voor sommigen alvast een waardig alternatief). Hiermee willen we aan onze regeringsleiders een heel belangrijk signaal geven. Wij, burgers van Europa, willen de vluchtelingen in Griekenland niet zomaar in de kou laten staan. Onze leiders hebben relocatie-afspraken gemaakt in Brussel en wij willen dat zij ze nakomen.

De aanmeldingen zijn tot nog toe afkomstig uit zes landen en we streven ernaar dat het aantal zich nog verder uitbreidt, zowel qua chauffeurs als qua landen. En misschien kun jij ons daarbij helpen. Maar eerst wat informatie.

1. We rijden op maandag 6 maart. We komen samen op een parkeerplaats in Brussel, die voor ons gereserveerd is als startpunt. De route is al besproken met de politie. Dit alles in goede samenwerking met Amnesty België.

2. We laten een groot scherm achter. Amnesty International Nederland regelt voor ons een groot LED-scherm dat voor de vergaderplek van de Europese Leiders wordt neergezet gedurende de dagen waarop ze samenkomen. Daarop zullen foto’s van de chauffeurs te zien zijn, een tekst met ons aanbod en beelden uit de kampen in Griekenland.

3. De avond vooraf verzamelen in Brussel. We zijn op zoek naar een geschikte verzamelplaats om alle auto’s op te stellen, want deze is afhankelijk van het totale aantal chauffeurs natuurlijk. Omdat veel mensen van ver komen, overwegen we om eventueel op zondag 5 maart al te verzamelen voor ontmoeting. Op dit moment onderzoeken we nog verschillende mogelijkheden om dit te kunnen realiseren. Heb je goede ideeën of kun je helpen? Dan horen wij het graag.

4. Online actie. Dinsdag 7 februari gaat er een online actie van start waarbij iedereen die deze actie toejuicht een foto van zichzelf met nummerplaat van zijn/haar auto (#licenseselfie) kan posten. Op deze manier wordt ook iedereen betrokken die niet naar Brussel kan rijden.

5. Tijden. We rijden in Brussel na de ochtendspits (vanaf 11u - wie later arriveert, kan nog gewoon aansluiten) tot ongeveer 15 uur. We verzamelen daarna weer op een vastgestelde locatie voor een afscheidsmoment en de aankondiging van vervolgscenario’s. Want als men ook in Brussel niet wil luisteren, kunnen we niet stil gaan zitten.

Heb je vragen, mail naar BringthemhereEU@gmail.com