Tijdelijke huurwoningen?

Ondertussen in Overbetuwe juni 2017

Infrastructuur en mobiliteit

• De bouw van tijdelijke huurwoningen in Zetten is van de baan. Woonstichting Valburg zou deze bouwen, maar vanwege de komende leegstand van verzorgingshuis De Hoge Hof in Herveld (2019) ziet de corporatie hiervan af. Woonstichting Valburg wil nu in kleine huurwoningen in de Hoge Hof creëren. In enkele hiervan kunnen dan ook erkende asielzoekers worden gevestigd.

Wonen, zorg en welzijn

• De drie wijkplatforms in Elst willen graag een nieuw ontmoetingscentrum in Elst. Volgens hen zijn er nu te kleine en gedateerde voorzieningen verspreid over het dorp. De wijkplatforms zien graag een nieuw centrum op een centrale plek.

Natuur, milieu en energie

• Sinds kort heeft de gemeente een duurzaamheidsloket. Hier kunnen particulieren terecht voor persoonlijk advies over energiebesparende maatregelen, financieringsmogelijkheden en subsidies. Het loket is virtueel, al kunnen inwoners ook een afspraak maken met een medewerker van de gemeente. Het loket Duurzaam Wonen + is te bereiken via het algemene nummer van de gemeente: 0481-362300
  • De gemeente wil de bedrijventerreinen De Aam en De Merm in Elst verduurzamen. Momenteel brengt de gemeente in kaart hoe duurzaam de bedrijfspanden nu zijn en welke energiemaatregelen er mogelijk. Als er genoeg bedrijven meedoen, kunnen de maatregelen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Onderwijs, cultuur, sport en recreatie

• De gemeente wil het Sportpart De Pas verrijken met nieuwe openbare functies zoals kinderopvang, naschoolse opvang en huiswerkbegeleiding. Op die manier wil de gemeente het sportpark van gesloten naar open veranderen. Over een jaar moet er een plan liggen.
  • De Dr. Lammerts van Buerenschool en het Hendrik Pierson College beginnen een nieuwe schoolvorm in Zetten, genaamd De Overstap. Hierbinnen worden kinderen van 10 tot 14 jaar ondergebracht, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt naar niveau. Idee achter de schoolvorm is dat kinderen veel te vroeg de keuze voor het vervolgonderwijs moeten maken, bij de nieuwe schoolvorm is dat pas op 14-jarige leeftijd.
  • Coalitiepartijen CDA en D66 willen oranjeverenigingen meer ondersteunen bij hun activiteiten op koningsdag en een status aparte geven. GroenLinks ziet niet waarom de gemeente oranjeverenigingen anders zou moeten behandelen dan alle andere verenigingen die allemaal nuttig werk verrichten voor de samenleving.
  • Op basisschool de Sunte Werfert in Elst worden volgend schooljaar kinderdagverblijf De Kikkerkoning en de peuterspeelzaal van SPO gevestigd, waarmee het eerste Integraal Kindcentrum (IKC) in Elst ontstaat. De integratie moet de ontwikkeling van kinderen en de overstap van peuterspeelzaal naar basisschool ten goede komen.
  • Voetbalclub SC Valburg krijgt kunstgras met kurk. Vanwege de ophef over mogelijke kankerverwekkende stoffen in rubbergranulaat kiest de gemeente om in Valburg meer dan 100.000 euro extra uit te trekken om mogelijke problemen voor te zijn. De voetbalclub hoopt met de ‘upgrade’ in ledental te kunnen groeien.