Nieuws van Richard Klein Breteler

Pessimisme is voor losers - Joris Luyendijk en Kees van der Lede

Wat we nu vooral nodig hebben is een optimistisch boek over onze grote zorgen in Nederland. Niet de zorgen op korte termijn maar op (middel)lange termijn en daar hoort het corona virus niet bij. We worden op onze wenken bediend door een boek uit 2019, dus van voor de coronacrisis, in briefvorm geschreven door twee Nederlanders uit vaak tegenover elkaar staande werelden: Kees van Lede (1942) en Joris Luyendijk (1971).

Richards boekentip van de maand

De onbewoonbare aarde  David Wallace-Wells  (2019)

23.00 €   359 pagina’s waarvan 60 pagina’s noten

Dit boek gaat over de gevolgen van de opwarming van de aarde. Wat de gevolgen zijn van een beetje temperatuursstijging die op zijn beurt veroorzaakt wordt door de alsmaar toenemende uitstoot van broeikasgassen. De schrijver vertelt ons alles wat we niet willen weten over klimaatverandering.Aan de hand van veel voorbeelden en interviews met wetenschappers weet hij een aantal senario’s te schetsen voor de komende dertig jaar. Hopelijk zullen we daardoor een heldere kijk krijgen op wat ons te wachten staat en zullen we mogelijk ook de juiste handelingen weten te verrichten.

Boeken

Grote vragen over FIJNSTOF “ van Wim Van Hees en Dirk Avonts

Natuurlijk is de opwarming van de Aarde het grootste probleem en de plastic zondvloed heeft ook onze aandacht maar de luchtkwaliteit gaat ons direct aan. Het gebied Vlaanderen, Nederland en Westfalen behoren tot het meest vervuilde stuk van Europa.

Richards boekentip van de maand

Het boek dat ik deze maand uitkoos is FEITENKENNIS van Hans Rosling, ondertitel; 10 redenen waarom we een verkeerd beeld van de wereld hebben en waarom het beter gaat dan je denkt.

Richards boekentip van de maand

Ik kwam vorige week een nieuw boek tegen over duurzaamheid; de Bosatlas van de duurzaamheid. Deze atlas is niet alleen het initiatief van een uitgever maar ook van een groot aantal bedrijven, organisaties en overheden. In 10 hoofdstukken (Klimaat, Energie, Grondstoffen, Natuur, Water, Industrie, Voedsel, Vervoer, Gebouwen en Steden) worden ontwikkelingen in kaarten, beelden en grafieken aan de lezer gepresenteerd.

Boeken

Soms worden boeken voor volwassenen geschreven en worden een groot succes als… kinderboek. Ik hoop dat het boek “Palmen aan de Noordpool” van Marc ter Horst de omgekeerde weg bewandelt. Het boek legt op een ontspannen manier het grootste probleem van de mensheid, klimaatverandering, uit zonder in een doemscenario te vervallen en toch redelijk accuraat te blijven. Juist de vele voorbeelden en de heldere taal maken de complexe klimaatverandering voor velen invoelbaar.