Young Politics Festival 2018

Op vrijdag 30 november organiseren GroenLinks Overbetuwe en DWARS Arnhem-Nijmegen het Young Politics Festival!

Iedereen is welkom vanaf vier uur ‘s middags in Onder de Toren in Elst aan de Sint Maartenstraat 34; vanaf station Elst is dat ongeveer 10 minuten lopen.

Rond half vijf start het programma met de kick-off door stand-up filosoof Martijn Aslander. Daarna starten drie rondes met in elke ronde keuze uit drie verschillende workshops. Doe bijvoorbeeld mee met een debattraining, ga slogans schrijven zoals Loesje, vraag onze raadsleden het hemd van het lijf in een Q&A sessie, doe mee met de Marshmallow Challenge of laat je inspireren door de jongste GroenLinks lijsttrekker van de gemeenteraadsverkiezingen!

Aan het einde van de avond, zo rond negen uur, zit je vol inspiratie, heb je al je vragen over politiek kunnen stellen en weet je hoe je jouw idee voor een mooiere wereld een stap verder kan brengen.

Toegang is gratis. Aanmelden is niet nodig, maar een klik op ‘Gaat’ bij ons facebookevenement vinden we fijn!

Onze sprekers zijn:

Martijn Aslander
Martijn Aslander - Kickoff

Martijn Aslander is stand-up filosoof en verbinder van mensen, informatie en ideeën. Recentelijk is zijn nieuwste boek ‘Hoe bouw je een Hunebed’ verschenen, waarin hij laat zien hoe je de grootste dromen mogelijk kan maken door creatief te denken. Kom luisteren als hij om 16:45 het festival aftrapt en laat je inspireren! Wat wordt jouw ‘hunebed’?

Mike van Diemen
Mike van Diemen - De jongste lijsttrekker

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 was Mike van Diemen misschien wel de jongste lijsttrekker van Nederland. Met zijn 19 jaar voerde hij de lijst van GroenLinks in Cuijk aan en inmiddels is hij alweer een paar maanden fractievoorzitter in de gemeenteraad. Hoe is het om zo jong politiek actief te zijn, en zelfs de kar te trekken in je lokale afdeling? Is een studie wel te combineren met het werk als gemeenteraadslid? Mike vertelt je er meer over in deze workshop om 18:00 in zaal 1.

Mickel Langeveld
Mickel Langeveld - Marshmallow challenge

Politiek is niet alleen de strijd aangaan, maar ook samenwerken. Met behulp van marshmallows, spaghetti en stukjes plakband helpt Mickel Langeveld je daarmee op weg. Welk team werkt het beste en bouwt de hoogste toren?

Deze workshop begint om 18:00 in zaal 2.

Hanneke Beld
Hanneke Beld- Workshop oneliners schrijven

'Voer eendjes geen oorlog' of 'Verbeter de wereld: begin (Loesje)'. Trek de aandacht voor je politieke ideeën of standpunten met een korte tekst. Hoe doe je dat? Dat kun je leren en oefenen in de workshop 'oneliners schrijven' van Hanneke Beld. Hanneke schrijft sinds de jaren '90 van de vorige eeuw met Loesje en heeft vele schrijfbrainstorms begeleid, zij brengt mensen steeds weer op nieuwe ideeën voor goede teksten én omgekeerd.

Brainstorm- en schrijftechnieken komen in een sneltreinvaart aan bod. De creatiefste ideeën krijg je niet door na te denken, maar door gewoon maar te schrijven. Liefst samen, dan breng je elkaar steeds op andere gedachten. Laat de wereld weten wat jouw idealen zijn, schrijf mee.

De workshop start om 18:00 en 19:00 in zaal 3.

Lianne Wammes
Lianne Wammes - Workshop debatteren

De kunst van het debatteren is deels te leren. Wanneer je de vaardigheid beheerst écht te luisteren naar wat een ander zegt, heb je een deel van de winst al in handen.

Mijn naam is Lianne Wammes, docente Nederlands en maatschappijleer op het Lyceum Elst en dol op debatteren. Naast het begeleiden van een debatteam, pas ik debatteren ook veelvuldig toe in mijn lessen.

Ik word enthousiast van politiek betrokken jongeren, die graag met elkaar in debat gaan. Zij zijn de toekomst!

Wil jij ook leren hoe mensen te overtuigen? Kom dan om 19:00 of 20:00 naar zaal 1.

Raadsleden Q&A
Carla van Kerkhof, Rik van den Dam en Hanneke Bruinsma - Raadsleden Q&A

Hoe werkt zo’n gemeenteraad eigenlijk? Is dit nu je echte werk? Heb je in de oppositie wel invloed? Hoe wordt je eigenlijk raadslid? Carla van Kerkhof, Hanneke Bruinsma en Rik van den Dam staan klaar om al je vragen te beantwoorden tijdens de Q&A sessie met onze raadsleden.

Deze workshop start om 19:00 in zaal 2.

Wie wat waar
Hanno Krijgsman - Wie, wat, waar?

Wie kan je aanspreken als je een goed idee hebt voor je woonplaats? Wat kan je doen om aandacht te krijgen van de politiek? Waar kan je je verhaal doen? Fractievoorzitter Hanno Krijgsman vertelt over hoe de lokale politiek werkt en helpt je op weg om van jouw idee voor je woonplaats een plan te maken .

Deze workshop start om 20:00 in zaal 2.

DWARS
DWARS - Politieke jongerenorganisaties

Er zijn veel verschillende partijen, en die partijen hebben vaak ook jongerenorganisaties. Maar wat doen deze politieke jongerenorganisaties en wat betekenen ze voor de politiek? Waarom zou je bij een politieke jongerenorganisatie gaan? En welke partijen hebben een jongerenorganisatie? Dat leggen wij van DWARS, GroenLinkse jongeren je uit in onze workshop. Daarna gaan we het hebben over verschillende stellingen die jongeren aangaan.

Deze workshop vind plaats van 20:00 tot 20:45 in zaal 3.