Wij waren al blij met voorstellen van het college om structurele lasten binnen het sociaal domein ook structureel te financieren. Zo weten medewerkers waar ze aan toe zijn en krijgen inwoners niet steeds met een nieuw gezicht te maken. Ook het geld voor de herdenking van 80 jaar Operatie Market Garden in 2024 en 80 jaar vrijheid in 2025 is wat GroenLinks betreft goed besteed. Vrijheid is niet vanzelfsprekend.

In mijn inbreng ging het ook over een rapport met de titel ‘Koester de democratie!’. Als gevaar hiervoor wordt het ‘wij-zij-denken’ genoemd en dat politici daarbij het verkeerde voorbeeld geven. Vandaar het thema van mijn inbreng. Wat we doen in de gemeenteraad is belangrijk, maar ook hóe we dat doen. In deze vergadering hebben we samen laten zien dat we naar elkaar kunnen luisteren en openstaan voor ideeën van de ander. En dat er dan ook nog gelachen kan worden is extra mooi!

Ik wil afsluiten met een oproep. Ga op 22 november vooral stemmen! Laat uw mening horen en kies voor wat u belangrijk vindt. GroenLinks en PvdA laten daarbij zien: samen, niet wij-zij.