Compliment aan burgermeester voor brief over vluchtelingenkinderen

De situatie in de overvolle vluchtelingenkampen in Griekenland gaat de gehele gemeenteraad van Overbetuwe aan het hart. Dat bleek ook tijdens de raadsvergadering van 10 maart 2020.  GroenLinks diende samen met CDA, D66, PvdA, ChristenUnie en GBO een motie in om alleenreizende minderjarige vluchtelingen op te vangen. Het idee van de motie was om de regering een brief te sturen met de vraag om aan het verzoek van Griekenland om kinderen op te vangen tegemoet te komen, en deze motie werd gelukkig aangenomen.  Ook het college gaf bij monde van de burgemeester aan de motie te omarmen.

Inmiddels is de motie uitgevoerd, en hoe! Burgemeester Patricia Hoytink-Roubos schreef een dijk van een brief waar we als GroenLinks heel erg blij mee zijn. Een compliment daarvoor is zeker op zijn plaats en hebben we tijdens de raadsvergadering van 12 mei dan ook gegeven. We hopen dat staatssecretaris Ankie Broekers-Knol deze brief én de brieven uit andere gemeenten serieus neemt en we snel kunnen beginnen met de opvang van kinderen. Een vluchtelingenkamp is geen plek voor kinderen, zeker niet in tijden van Corona waarbij hygiënemaatregelen extra belangrijk zijn.