In dit contract wordt afgesproken hoe de voorbereidingen van het project worden afgehandeld. Dit mag het college zelfstandig doen, maar er is voor gekozen om de raad hierbij te betrekken. Een goede keus, want het is een gevoelig onderwerp waar we als gemeenteraad in de afgelopen jaren al veel met elkaar over gesproken en besloten hebben.
Na behandeling in de raadsvergadering van 20 mei is het voorstel unaniem aangenomen. De VSO kan dus worden gesloten. Daarmee komt het planologisch proces Provinciaal Inpassingsplan Rail Terminal Gelderland tot een einde. Er worden geen stappen meer gezet voor de aanleg van de railterminal. Daarnaast blijft geld vanuit de Provincie beschikbaar om de verkeersmaatregelen in Knoop 38 en andere gebiedsmaatregelen uit te voeren. Zo kan gewerkt worden aan de verkeersveiligheid en doorstroming in dit drukke gebied.
Er zijn ook plannen voor een verhuizing van het spooremplacement in het centrum van Arnhem. De locatie in Reeth is daarvoor ook in beeld. Inmiddels is duidelijk dat de voorkeur niet uitgaat naar die locatie, maar uiteraard blijven we alle ontwikkelingen hierover volgen.