Op 28 mei zijn Hanno en ik op bezoek geweest bij GroenLinks Epe. In Epe bestaat de raad uit 23 raadsleden. Twee daarvan zijn van GroenLinks, namelijk Wilma Baltus, tevens fractievoorzitter, en Jan Willem van der Baan. Daarnaast is 1 van de 4 wethouders, Jan Aalbers, óók van GroenLinks. Een kleine fractie, wel een wethouder, in een vergelijkbare gemeente: reden genoeg voor een bezoekje!

We werden door Wilma hartelijk ontvangen en hebben daarna met haar, Jan Willem en Jan gesproken over allerlei onderwerpen.

Wilma en Jan Willem zijn allebei voor het eerst raadslid in deze periode. Jan draait al langer mee in de (lokale) politiek. Samen met enkele andere actieve leden zorgen zij voor het laten horen van het GroenLinks geluid. Jan heeft onder andere klimaat/leefomgeving in zijn portefeuille en kan daar mooie dingen in bereiken. Zo heb ik goed geluisterd naar de manier waarop in Epe wordt omgegaan met bomen. Er wordt gewerkt met een bomenbeleidsplan waarin staat beschreven hoe belangrijk bomen zijn voor de gemeente. Een voorbeeld daarvan is de volgende zinsnede, van de website: “Het beeld en de sfeer van de gemeente Epe, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, wordt voor een groot deel bepaald door haar bomen.” Van die houding kunnen we in Overbetuwe nog wat leren! Wilt u meer lezen over hoe het bomenbeleid in Epe er uitziet, klik dan hier.

We hebben ook gesproken over de cultuur in de raad en de verhoudingen tussen raad en college. In Overbetuwe is vorig jaar het rapport Schurende Democratie van Berenschot verschenen. Zulke uitdagingen liggen er in Epe gelukkig niet en het was goed om eens te horen hoe dit soort zaken in een andere gemeente werken.

Een ander onderwerp dat aan de orde kwam zijn de campagnes rond verkiezingen. GroenLinks landelijk heeft ideeën over hoe een campagne gevoerd moet worden, maar je moet natuurlijk altijd rekening houden met de mogelijkheden en beperkingen van de mensen die de campagne uiteindelijk uitvoeren. Omdat wij in Overbetuwe erg enthousiast zijn over het huis-aan-huizen en ze dit in Epe nog niet doen, hebben we aangeboden om hen eens mee te nemen als we weer op pad gaan. We houden hierover contact.

In het kader van inwonerparticipatie waren in Epe net huiskamergesprekken georganiseerd over afvalinzameling. Daarbij stelde een buurtbewoner zijn huiskamer beschikbaar zodat daar samen met andere buurtbewoners, een raadslid en een medewerker van gedachten gewisseld kon worden over afvalinzameling. Eigenlijk een Tupperwareparty, maar dan zonder plastic! Deze laagdrempelige manier van met elkaar in gesprek gaan sprak ons aan.

Na de nodige koffie, thee, koek en chocolade keerden Hanno en ik geïnspireerd en gemotiveerd terug naar het mooie Overbetuwe. Het is goed om af en toe ook buiten onze eigen gemeentegrenzen op zoek te gaan naar nieuwe input. Ik ben blij dat we dit contact gelegd hebben en kijk uit naar het vervolg!