Veel mensen hebben er al weleens van gehoord: tiny houses. Dit zijn kleine volwaardige vrijstaande woningen van maximaal 50 m2 vloeroppervlak met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Ze staan op een (tijdelijke) fundering, maar ook op wielen. In onder andere de gemeenten Almere, Alkmaar, Den Bosch, Hardegarijp, Hengelo en Leeuwarden staan al tiny houses.

Er is veel informatie te vinden over tiny houses en tiny living. Een leuke en zeer informatieve site is https://www.tinyhousenederland.nl/. Op https://www.marjoleininhetklein.com/ lees je over de woonavonturen van Marjolein, een van de pioniers op het gebied van tiny living in Nederland. Liever bewegende beelden? Kijk dan eens op Netflix naar Tiny House Nation: erg Amerikaans, maar wel met mooie voorbeelden van slimme woonoplossingen.

Ook in het coalitieprogramma van het huidige college worden tiny houses genoemd: “In de komende periode willen wij ook projecten met zogenaamde “tiny houses” starten.” Dat is nou zo’n idee waar GroenLinks Overbetuwe helemaal achterstaat! Maar nu we halverwege deze raadsperiode zitten is het voor ons niet duidelijk wat er op dit gebied gedaan is of wordt. Vandaar dat we daar schriftelijke vragen over stellen. Normaal staat voor het beantwoorden van schriftelijke vragen 30 dagen, maar zoals we allemaal weten is er momenteel maar heel weinig normaal. Zodra we de antwoorden ontvangen zullen we deze delen via onze website, Facebook en de nieuwsbrief.

Heb jij interesse in het wonen in een tiny house in Overbetuwe? Woon je al in een tiny house en wil je daarover vertellen? Neem dan contact op met Hanneke Bruinsma via hanneke.bruinsma@groenlinksoverbetuwe.nl.

Meer nieuws over tiny houses in de Overbetuwe vind je hier.