Het is een flinke stap richting een fiets- en voetgangersvriendelijke gemeente, zoals we die voor ogen hebben in het Overbetuwse mobiliteitsplan. Fietsers krijgen meer ruimte en betere voorzieningen en er komen nieuwe fietspaden. Bijvoorbeeld langs de Linge tussen Elst en Zetten, het Veluwe-Waalpad langs Elst en een route tussen Elst en Bemmel. Ook verkeersprojecten zoals Knoop-38 bij de A15 bij Reeth, de aansluiting van Zetten op de Wageningsestraat en verbeteringen bij station Zetten-Andelst dragen bij aan een veiligere routes voor fietsers.
Na de aanpassingen blijven er nog maar twee doorgaande wegen over waar je 80 mag rijden: de Cora Baltussenallee tussen Heteren, Driel en Arnhem-Zuid, en de Rijksweg-Noord tussen Elst en de A15-aansluitingen. Andere wegen zoals de Grote Molenstraat tussen Elst en Driel, de Rijksweg-Noord tussen Elst en Arnhem-Zuid, de Valburgseweg tussen Elst en Valburg en de Knoppersweg tussen Zetten en het Lexkesveer gaan terug naar 60 kilometer per uur.
Binnen de bebouwde kom valt de Kerkstraat/Tielsestraat die door Valburg loopt op: daar gaat de snelheid van 50 terug naar 30.
De snelheidsverlagingen gaan vaak samen met een ander uiterlijk van de weg. Zo wordt de weg veiliger voor iedereen en krijgt langzaam verkeer de ruimte die het verdient. GroenLinks-PvdA Overbetuwe is blij dat deze veranderingen nu van de grond komen en ziet dit als een belangrijke stap naar een gezonde, duurzame en fietsveilige gemeente.