Op 31 oktober was er een inloopavond in de opvang, één dag voor de opening, en al gauw werd duidelijk dat de ambtelijke organisatie in samenwerking met het COA een zeer degelijke locatie had opgezet. De aanwezige professionals waren er zeer over te spreken. Het mooiste vond ik toch wel de begripvolle gastvrijheid die de vele bezoekers, vaak omwonenden, toonden. Velen waren vooral benieuwd hoe ze konden helpen en schreven zich in als vrijwilliger of boden donaties aan in de vorm van kleding, puzzels, bordspelletjes en ander speelgoed.

We zijn nu enkele weken later en in de enkele keren dat ik langs ben geweest als vrijwilliger in de dagbesteding hing er steeds een overwegend gemoedelijke sfeer. Bij de start van de opvang was er nog enige onduidelijkheid tussen de lokale organisatie en Ter Apel over de leeftijdsverdeling van de op te vangen asielzoekers, maar nu zijn de inwoners voornamelijk gezinnen met jonge kinderen. Dat zorgt voor een gezellige sfeer, voor zover dat natuurlijk mogelijk is gezien de omstandigheden. Elke dag komen er vrijwilligers langs om de kinderen te vermaken. Er staan enkele Tv-schermen, een tafeltennistafel, een kast vol met spelletjes en nog veel andere manieren om de dag door te komen.

De fractie van GroenLinks Overbetuwe heeft de situatie in Ter Apel met een brok in de keel gevolgd en we zijn dan ook heel blij dat we op deze manier in de gemeente Overbetuwe ruimte kunnen bieden aan de mensen die dat het meeste nodig hebben. Als je nog vragen hebt over de opvang, hoe je kunt doneren of hoe je op een andere manier kunt helpen, stuur ons dan vooral een mail!