Waar de gemeente vroeger de schulddienstverlening grotendeels had uitbesteed aan commerciële partijen, gaan we het nu weer zelf uitvoeren. Het bleek dat de commerciële partijen slechte kwaliteit leverden en moeilijk mensen in financiële nood konden bereiken. Dat gaan we nu anders doen. Door een warme dienstverlening, via de telefoon of aan de keukentafel, en met begrip voor de moeilijke situatie waarin sommige inwoners zitten. Het stigma rondom praten over financiële problemen wordt erkend en daar wordt zorgvuldig mee omgegaan. Inwoners worden niet meer van het kastje naar de muur gestuurd, maar zijn zoveel mogelijk in gesprek met één persoon. En er is aandacht voor preventie, zodat we zoveel mogelijk voorkomen dat inwoners problematische schulden krijgen.

Deze grote verandering van de schulddienstverlening zal de komende jaren in fases worden ingevoerd. Het sociaal team wordt versterkt om de extra taken die de gemeente nu zelf oppakt goed uit te voeren. De gemeente trekt hiervoor extra geld uit. GroenLinks Overbetuwe staat hier in deze tijden van stijgende prijzen en grote armoede helemaal achter!